The National Library Board launches new permanent exhibition to
promote information and media literacy through newspapers

Singapore, 13 March 2020

ANNEX A

SELECTED HIGHLIGHTS FROM THE NEWS GALLERY: BEYOND HEADLINES EXHIBITION

S/N Image Reference Exhibition highlight Description

Zone 1: Early Editions

Singapore Free Press and First published on & October 1835, the Singapare Free
Mercantile Advertiser Press and Mercantile Advertiser was the second English
newspaper in Singapore.

7 January 1836
The four-page weekly initialty consisted of commercial
Singapore Free Press and shipping news but ceased publication in 1869 due
to stiff competition. In 1882, Charles Burton Buckley,
In English author of the classic book, An Anecdotal History of Old
Times in Singapore 1819 - 1867, revived the paper. The
Zone 1: Early Editions Straits Times, a long-time rival, eventually sequired it in
1946,

The front-page of this early issue features a new year's
greeting from the editors, readers’ letters on a variety
of topics, agvertisements for ships sailing to Liverpool
and London, as well 35 notices by businesses and
individuals. One notice by pioneer Arab trader, Syed
Omar bin Al Afjunied, announced his departure from
Singapore, and reguested that those with claims upon

him or who were indebted to him make their payment
without delay.

Manyang Siang Pau (B8 | First published on 6 September 1923, Nanyang Siang
) Pau was established by businessman  and
philanthropist Tan Kah Kee to promote commerce and
10 April 1941 education. Tan had started a printing press to print
labels and invoices for his nubber plantation business,
Maryang Bress Ltd. and the newspaper helped him advertise his rubber
products.

In Chiness
On 16 March 1983, Nanyang Siang Pau menged with

Zome 1: Eariy Editions Sin Chew Jjii, Poh, ancther leading daily, to form
Manyang Yingihau Lianke Zagoag (later shorteéned to
bizobe, Zagbagl and its evening edition, Liaphe,
Wanbag,

The front page of this issue is taken up by
advertisements, much like newspapers today. Thess
incluge advertisements about beauty products,
Chinese textbooks, fountain pens and medicines
treating kidney problems. Some of the most well-
known Chinese writers and journalists worked for the
newspaper, swch a5 Fu Wumen, (X i) and Hu Yuzhi,
(BA®=), whose names appear at the bottom of the
page. With strong financial backing and experienced




staff, the newspaper became one of the leading dailies
in Singapore,

Utysan Melayu,

26 September 1945

Uitusan, Welayy Press Limited
In Malay, Jawi script

Zone 1: Early Edittomns

Libusan Melay was started on 29 May 19359, as a Malay
daily in Jawi script. It was the first Malay newspaper to
be wholly owned, financed and written by Malays.
Singapore's first President, Yused bin [shak, was one of
the Newspaper's prime movers.

The newspaper’s first building was located at Queen
Street in 1939, i published mostly local news and
championed Malay rights. By 1941, it had reached a
daily circulation of 1,800 copies and was sold at 10
cents per copy, while the annual subscription was $30.

This issue was among the first to be published again
following the end of the Second World Woar.
Unsurprisingly, it was dominated by news on the fate
of Japan. Due to post-occupation nationalistic
sentimenits, Uiusan Melayys circulation rose to around
35,000 copies a week by 1958.

Tamil Murasu

1 October 1956

SEARGARANY

Iy Tamil

Zone 1. Early Editions

Tamil Murasy was published on & July 1535 to
propagate socic-sconomic reforms camied out by
Tamil Reform Association, one of the earliest Tamil
associations in Singapore, In 1936, the association sold
the paper to a well-kimown leader of the Tamil
community, G. Sarangacany who became it editor
and sole proprietor until his death in 1974,

Mirroring SMARGARANGS concern for the status and the
rights of the Tamil community in Singapore, the
newspaper often discussed the need to uplift the
community through sodal and  economic
transformation.

In 1995, the paper became part of the Singapore Press
Heldings and continues as a daily newspaper today.

hig izsue includes the Maanamar Manimandram,
Maiar, or the "Students’ Bell Club”™ supplement, which
began in the early 19505 to preserve and promote
Tamil writing among Singapore youths.




Zone 2: Behind Every Story

Opening of Naval Base

14 February 1938

Zone 2: Behind Every Story

The Moming Tribune, 15

February 1938, Singapore Naval
Base Is Insurance Against War.

With the completion of the King George V1 Dock at
Sembawang Maval Base in 1938, Singapore was
dubbed Britain’s  “insurance against war® by
govermnment officials, a reputation perpetuated by the
Dre-war press.

Construction of the naval base had cost £25 million
over a gecade. News reports highlighted that it was the
world's largest naval dock, equipped with state-of-the-
art facilities,

When Singapore fell to the Japanese four years later,
many were shocked, as British propaganda and the
media had popularised a false sense of safety. A letter
in 1939 to The Straits Times, (Living In A Fool's Paradise
n Critical Times), was one of the rare few alternative
voices that cautioned readers against this dominant
perspective,

Fall of Singapore Propaganda, especially in times of war, typically
portrays Diased or one-sigded information meant to

15 February 1942 promote a political cause or a peint of view. Facts and
information are distorted and manipulated to discredit

Zone 2: Behind Every Story CPpanents.,

Tre Shanan Times, February 20, | Fer instance, during the Second World War, Japanese

1942 Japan's Position | controlled press regularly boasted that Japan would

Impragrable. | create & new world arder based on justice. It framed
the war as cooperation between Asian nations working
towards peace and harmaony.
On the other hang, 2 widely covered speech by British
Prime Minister Winston Churchill described the fall of
Singapore as a military defeat and branded Japanese
aggression as “criminal madness”,

Maria Hertogh Riots The custody battle for Maria Herogh, between her

11-13 December 1950
Zone 2: Behind Every Story

Utusan, Melayy, 7 December
1950, Bgda menangis. aeminta
pectolongan. pemberite Uusan
lerpgksr.  memgkal  gaun”
Menanygkan, khabar  Che

Amingh, Madra cried asking for
| | help from Lifusan’s reporter 1
am very upset (or troubled) ..
forced to wear gown' Asiced for

news about Che Aminal.

Malay foster mother and her Dutch biclogical parents
was highly sensationalised by the media. Maria's
parents had put her in the care of their friend, Che,
Amipah. biplte. Mohamed, during the Japanese
Occupation in Java. In 1950, a legal battle for the gid
ensued between her parents and her foster mother,

Provocative images and emotive headlines — including

i i Virgin
Mary statue - in the newspapers fanned the anger of
the Muslim community towards the colonial
authorities.

The media coverage was a contributing factor to the
riots that broke out after the conclusion of the case,




& &uﬂ)\nﬁﬁ Chewing Gum Ban ©On 30 December 1991, the Ministry of Environment
ﬁﬁﬁmmi"#ﬁ announced that the import, sale and manufacturing of
30 December 1991 chewing gum would be banned in Singapore. The
i g R JT13.SwSe praii o d sepsndie . : . :
o Frantes 8 i iChey decision triggered a heated debate in the press, which
i """..'?..'.'.'.:.'l.'...*'_'., sesesuus | Zome 2 Behind Every Story published several opinion pieces on the issue. The
e A R N1 col nd letters illustrate how the media framed
e T L R e T umns 3 ers illustrate how media fram
;-_:.-E,:&?,-F:.-E it S i e e | Linhe Zaobao, 1 January, 1992, | the unique law.
—?_*ﬁn:ﬁr_-.aﬁg-“-l“ﬁ:‘-.“: FOZAOKEERFZER
;ﬁ_—m —ﬁ;ﬁ&g féﬁ? A ZF B Chewing gum importers | The Straits Times published several letters from readers
i —— Tps s TSRS | ack for an extension to clear | who disagreed with the ban and felt it was too drastic,
existing stock while a columnist framed the ban as a sign that the
government was prepared to make unpopular
decisions even a5 it aimed to be more consuliative.
Other Singapore papers, like the Gusiness Times
described the ban as a pragmatic solution to deal with
littering problems caused by chewing gum.
Berita Harian and Llanhe Zachao alse published articles
Justifying the ban, highlighting the importance of seif-
discipline and the idea that personal rights could be
sacrificed for society’s greater good.
Zone 3: Fact or Fake?
9. Fake news about the On 11 Movember 2016, an online article claimed that
collapse of Punggol the tag floer of Punggol Waterway Terraces had
Waterway Terraces collapsed, showing an image of the supposedly
damaged building.
Zone 3: Fact or Fake?
This image captured people’s attention as it provided
visual “evidence’, increasing the believability of the
news. This fake news went viral and provoked panic
amongst the public.
10 Fake MOH health I January 2020, people in Singapore began receiving
advisory a text message purportedly from the Ministry of Health

Zone 3: Foct or Fake?

(MOH). Among other cautions, the text informed them
that “the influenza this time is serious” and urged them
to “keep their throats moist™ to ward off the virus.

MOH never issued this adwisory. In a statement
published by The Straits Times on 7 January 2020,
MOH debunked the idea that keeping one’s throat
moist could prevent the flu.




1.

12

Fake news articles
linked to investment

Zone 3: Foct or Fake?

Several  prominent  Singaporeans  including
government ministers, billionaires and celebrities wers
featured in fabricated news articles used to solict
bitcoin investments or new business wentures. The
articles used their photographs with logos of local
mainstream media agencies, as well as fabricated
comments and sensational headlines, to deceive the
public.

Despite media coverage and aleris issued by the
Monetary Authority of Singapore and the Singapore
Police Force’s Scam Alert website, seven Singaporeans
host a total of £78,000 to such investment scams within
a three month pericd in 2018,

“Plastic rice” in NTUC
Fairprice supermarkets

Zone 3: Foct or Fake?

In 2017, rumours emerged that NTUC Eaimgce
supermariets were selling rice made of plastic under
its house brand and that the news was confirmed by
chemists. This rumour was gquickly disseminated,
urging Singaporeans not to purchase NTUCs house
brand of jasmine rice. The daim caused panic and led
to some customers demanding for a refund and
compensation from NTUC.

The NTUC filed a police report over the rumours and
addressed the Incident on social media, stating that its
rice had passed safety checks by the authorities. The

13.

Agr, Food and Weterinary Authority (AVA) then
followed up to inform the public that it had not
detected any fake rice in Singapore.

Fake news of Mr Lee
Kuan Yew's passing

Zome 3: Foct or Fake?

On 18 March 2015, when Founding Prime Minister Les
Euan Yew was critically ill, a piece of fake news said he
had passed away. The fake news even made it fo
international media induding CNM in the United States
and CCTV of China.

Singapore authorities had to isswe a statement to
confirm the falsehood of the news. Mr Lee Kuan Yew
eventually passed on 23 March 2015.

It was later revealed that a Singaporean student had
craated the fake news by digitally altering scresnshots
of the Prime Minister's Office website, He shared the
fake news initially amongst his group of friends, who
proceeded to share it online.

Zone 4: Extra! Extra!

As NEWSPEpers attempted to drive up their dirculation, they incduded features such as puzzies, riddles and horoscopes to entertain readers.
These features became integral to newspapers ac they prompted audience participation and boosted circulation.

Businesses also tapped on puzzles and quizzes as part of their promotional or advertising campaigns. Companies would sponsor prizes or
even grganise their own contests in newspapers to attract customers and establish their brand names.




14,

Crossword Puzzle

Malaya Tribune, 24 June 1926,
p.g

balaya Trioune Press

Zone 4: Extral Extral

Malaya Tribune ran its own series of puzzles in 1926,
offering cash prizes to winners as part of its fundraising
for the Children's Aid Society. To participate, every
contestant had to pay an entry fee of §1.

This contest grew in popularty and eventually
attracted 100 participants, After paying for the prizes,
§25 was donated to the charity. By the end of the year,
the Malaya Tribune had raised more than $400 for the
Children’'s Aid Society.

15. Spot The Ball Fraser & Meave (F&M) ran 2 series of “spot the ball”
contests in 1953, These featured photographs taken at
Tne Straits Times, 26 March | cricket basketball football hockey, tennis and
|| 1953, p. 4. badminten matches, offerng cash prizes totalling
§4,000. The contests were published in both The Straits

Fone 4: Extra! Extra! Times and The Singapore Free Prass,
16. Spot The Difference In the late 19605, Cathay Organisation used “spot the
difference” contests to promote movies screened at its
The Straits Times, 26 August | cinemas, such as this one promoting Once Upon a
1969, p. 4. Time in the West, a 1968 westem, It would collaborate
with partners such as Boustead’s to award prizes to
Zone & Extra! Extra! winners. Cathay continued to run such promotions

until the early 19805

17 Sudoku When sudoku became popular in the mid-2000s,

TODAY, & December 2016, p.
&9,

Mediacan,

Zone 4: Extra! Extral

Singapore newspapers quickly jumped on the trend.
The Mew Paper, Straits Times, and freesheet TODAY all
regularty published the puzzle. Sudoku became a
regular feature in TODAY for more than a decade until
it ceased its print edition in 2017.




